Dumheter och sociala medier


Jag såg en bild på Facebook idag. En bild från ett ögonblick som troligen var ett av de största i den här tjejens liv. En bild som nu låg ute som ett skämt, eller som något för andra att skratta åt och kommentera taskiga saker. Det gjorde mig riktigt upprörd. Dels för att detta, som sagt, var ett av hennes livs största moments, och dels för att detta visade just ett av de komplex jag har med min egen kropp.
 
Så, vad var det på den här bilden? Det var en hand, med en jättefin diamantring och texten "I said YES!". Till saken hör att ringfingret var uppsvullet efter (vad jag gissar) en liten kamp om att få på ringen, så det helt enkelt var en stor valk där ringen tog slut. Vilket resultarade i kommentarer som; "She also said YES to Mc Donalds", "She had no other choises", You said yes but your finger said no, No", "I guess the ring was for someone else", osv, osv.
 
Jag har själv ett supertöntigt och onödigt komplex över just detta, att det med vissa ringar blir en liten valk. Självklart är det ingen annan än jag som tycker det gör någonting, eller ens lägger märke till det. Men ja, ni vet hur det är med komplex (eller förhoppningsvis gör ni inte det), det är ju bara man själv som lägger märke till det. Just det faktum att det är en rädsla jag har att någon ska påpeka just det till mig gjorde i alla fall att jag reagerade ännu starkare på kommentarerna till den här bilden. Jag fick lite panik å hennes vägnar. Förhoppningsvis är hon lite starkare mentalt än vad jag är, för jag hoppas verkligen att alla jäkla muppar som delar den här bilden för att det är en kul grej med alla elaka kommentarer (och speciellt de som skriver taskiga saker) inte förstör hennes lycka över det fantastiska som just hänt. Tycker det är så jäkla sjukt att folk tycker sig ha rätt att vara elaka och mobba någon bara för att bilden råkar ligga på Facebook, Instagram eller på en blogg. DET ÄR INTE OKEJ! Har man inget snällt att säga ska man vara tyst... Speciellt på internet.
 
Och, det var ju inte direkt en kommentar eller två, utan flera tusen. Heja mäsnskligheten.....



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Dygnets alla timmar

En blogg om psykisk ohälsa och viljan att må bra. En blogg om livet och jakten på lycka. En blogg om en helt vanlig tjej. Den där duktiga flickan, ni vet? En blogg om att hitta sig själv.

RSS 2.0